Artist in residence

Voor de woensdag ochtend ontvangen we elke week een korte nieuwe opdracht om ons even uit de sleur te halen.
Deze opdracht voeren we direct tijdens het contactmoment uit.

Nationale molendag affiche

Ons team heeft twee typografische affiches gemaakt met zaterdag als thema. Zaterdag een van de zeven dagen van de week. Het is de dag die op de vrijdag volgt. De naam is een vertaling van het Latijnse ‘dies Saturni’, dag van Saturnus, god van de landbouw.

Voor deze opdracht willen we de nationale molendag (een landelijke fietsdag) dat wordt georganiseerd op een zaterdag en betrekking heeft op de landbouw graag promoten. Dit evenement bestaat namelijk over twee jaar, 100 jaar! De letters die zijn verwerkt in deze affiches staan voor het praten en ontmoeten tijdens de nationale molendag en de fietstochten.

Helaas is dit jaar de nationale molendag noodgedwongen afgelast vanwege de coronacrisis. Dit was een grote teleurstelling maar gezien de situatie onvermijdelijk. Daarom willen we aan de hand van deze campagne toch de nationale molendag onder de aandacht brengen.

Jan

Dennis

Joran

Google Doodle

Vandaag hebben we tijdens het contact moment van Janneke uitleg gekregen over de opdracht “Google Doodles”. Hiervoor hebben met ons team een mindmap gemaakt. Aan de hand hiervan hebben de vormgevers (Jan en Dennis) een creatieve doodle creatie gecreëerd. Het is een vrije stijl met veel mogelijkheden.

Jan

Met de populariteit van de onlangs gebeurende electies in Amerika is het blauw-rood erg prominent geworden. Amerika wordt haast opgedeeld in deze blauw en rode kleuren voor alle staten. Bij het logo zijn deze kleuren toegepast, inclusief de stem-papieren die uit de stembus vliegen. In plaats van alles compleet invullen met een kleur, is dit gedaan in een krabbelende stijl, zoals je vaak ziet bij de krabbeltjes op stem-papieren.

google doodle man bro

Dennis

Ik begon met de google text in een simpel, blok-achtige stijl te maken. Omdat deze doodle met de verkiezingen te maken heeft, heb ik krassen op de achtergrond gezet, dit verwijst naar mensen die hun stemmen ondertekenen etc. Verder heb ik rood en zwart gebruikt voor de tekst, omdat het 2 compleet andere kleuren zijn, net zoals dat er compleet andere meningen zijn over de verkiezingen.
Om de scribble heen heb ik nog wat stemformulieren gestopt, want die passen bij het hele onderwerp “verkiezingen”

Bedreigde diersoorten campagne

Voor deze campagne hebben we met het team twee bedreigde diersoorten gekozen. Hier hebben we meer informatie over opgezocht en specifiek hoeveel dieren er nog op aarde van zijn. Deze gegevens zijn verwerkt in twee affiches die aansluiten op dezelfde stijl en overkoepelende boodschap. Namelijk: het voorkomen van de uitsterving van bedreigde diersoorten.

Deze boodschap is in 4 eenvoudig te snappen elementen opgebouwd, namelijk:
1. Om welke diersoort het gaat (onderwerp)
2. Waarom deze diersoort bedreigd wordt (oorzaak)
3. Hoeveel er nog op aarde van zijn (procentuele gegevens)
4. Hoe dit opgelost kan worden (Call to action oplossing, QR code)

Uit onderzoek blijkt dat doelgroepen zich sneller geïnteresseerd voelen door het gebruik van eenvoudige vormgeving waar duidelijk uit op te merken is wat het doel van een campagne is, eenvoudige manier om dit zelf op te lossen en door gebruik te maken van cijfers over (in dit geval) het aantal bedreigde diersoorten.

Jaren 50 affiches

We hebben gekozen voor het product Sunlight zeep. Dit is een echte huishoudklassieker. Het product ontbrak vroeger in geen enkel huishouden en staat al jaren garant voor een degelijke schoonmaak kwaliteit.

Het product heeft als slogan: Gun uw wasgoed een lang leven met ‘sunlight zeep’. In de jaren 50 is hiervoor ook een reclame gemaakt met het logo dat in die tijd relevant was. Omdat er nu een nieuw logo en verpakking is hebben Jan en Dennis uit ons team elk één affiche gemaakt in de stijl van de jaren 50.

Alledaagse voorwerpen uit hun context

Deze ochtend hebben we als groep een thema uitgezocht. Omdat we tijdens de corona crisis veel thuis en achter ons bureau zitten hebben we gekozen voor het thema: Gezond (groente, fruit en bewegen). Omdat het erg belangrijk is om te blijven bewegen willen we aan de hand van deze foto’s die we uit context halen mensen motiveren om meer te gaan bewegen.

Jan en Dennis (MV studenten) hebben twee foto’s gemaakt en deze hierna verder uitgewerkt met illustraties. We hebben gekozen voor een doedelstijl, een schets stijl dat bestaat uit dunne lijnen.